Balk

Tijd voor Tranen op school

“Ik ben bijna jarig. Nog 3 nachtjes slapen en dan word ik 4 jaar. Dan mag ik eindelijk naar school!”

Iedereen begrijpt dat een eerste schooldag spannend is. Dat een kind dan misschien moet huilen.
Maar….
Dat er nog veel meer spannende, verdrietige, moeilijke of angstige momenten volgen en de houding van de leerkracht daarin van essentieel belang is.  Daar staan we niet altijd bij stil.

Kinderen zitten de eerste 8 schooljaren ongeveer 7520 uur op school. Dat maakt meteen duidelijk hoe belangrijk de rol van de leerkracht is in het leven van een kind. Zowel op cognitief als op emotioneel gebied, levert de leerkracht een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en groei van kinderen. Leervermogen en emotie zijn sterk met elkaar verbonden. Wanneer een leerling niet lekker in zijn vel zit, is de kans groot dat hij de lesstof minder goed opneemt. Aandacht, ruimte en tijd voor emotie kan een positief effect hebben op de leerprestaties. In de praktijk ligt de nadruk echter, om uiteenlopende redenen, vaak op de cognitieve ontwikkeling.

Tijd voor Tranen op school-pagina-063

Tijd voor Tranen zet zich in voor meer tijd voor tranen (en andere emoties) in het onderwijs. Voor een balans tussen cognitieve en emotionele ontwikkeling.
Verlies kent vele varianten en uitingsvormen. Veelal denken we bij verlies aan het overlijden van een dierbare. Er zijn echter legio andere verlieservaringen in het leven van een kind. Denk hierbij o.a. aan verlies bij ziekte of scheiding. Voorlichting en scholing over rouw en verlies bij kinderen vormt een belangrijk onderdeel van de maatwerkprojecten van Tijd voor Tranen.

De maatwerkprojecten van Tijd voor Tranen voor het basisonderwijs richten zich op kennisoverdracht, scholing en bewustwording rondom het onderwerp verlies en rouw bij kinderen.

Project ‘Tijd voor Tranen in het onderwijs’ richt zich op:

  • De rol van een leerkracht bij rouw, verlies en scheiding;
  • Kennisoverdracht over rouw, verlies bij kinderen en scheiding;
  • Eigen emoties en coping in contact met leerlingen.

Ieder traject is maatwerk en wordt afgestemd op de specifieke situatie, wensen en behoeften van de betreffende school en leerkrachten. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Informatie- of themabijeenkomst voor leerkrachten;
  • Informatie- of themabijeenkomst voor ouders;
  • Rollenspel op basis van eigen casuïstiek;
  • Individuele begeleiding leerkrachten;
  • Observaties in de klas;
  • Begeleiding rondom rouw, scheiding en verlies per klas.

Project Tijd voor Tranen bij jouw op school?
Neem dan contact met ons op!

Claudia Hass | Schoolstraat 5a | 6019 AT Wessem

Tel. 06-44009641 | info@tijdvoortranen.nl